mens versus dieren - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu mens versus dieren - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu

mens versus dieren

Blijf op de hoogte en volg Jolien

24 Juli 2012 | Ghana, Tamale

Hoi,

Hier ben ik weer met alweer veel te gekke verhalen. De dierenwereld is er me eentje apart. :p

Vrijdag hadden we om 4u sochtends een bus die ons naar Wa bracht. De weg was weer verschrikkelijk slecht, helemaal door elkaar geschud aangekomen, maar het werd wel gecompenseerd daar we in een bus gezeten hadden met een beetje meer plaats dan een overvolle trotro.

In Wa hebben we dan gewandeld naar het trotrostation om wat geld uit te sparen en eens sportief te zijn, want tegenwoordig gaan we overal naartoe met een taxi. Dan met de trotro naar Watchau. Was me dat weer een tochtje zeg.. Helemaal gepakt en gezakt ons in de `auto` wurmen met weer veel te veel mensen. En bij elke stop ging de chauffeur kijken naar zijn achterwiel. Dus ik had wel het voorgevoel dat er iets niet klopte. Nu na een tijdje door elkaar geschud te zijn en wat haren te verliezen omdat die bij elke bobbel aan het dak bleven vasthangen (gezellig hoor..) hoorden we plots een serieuse knal.. ik dacht eerst dat het kereltje die op het dak moest zitten omdat er geen plaats meer was, van het dak was gevallen maar dat bleek dan niet zo te zijn.. Iedereen eruit, bleek het voorwiel echt ontploft te zijn.. platter kon precies niet.. Ik heb er een paar foto`s van genomen, effe de toerist afhangen he.. Maar dat hadden we nu nog niet meegemaakt, wat me eigenlijk wel verbaasd als je de staat van de wagens bekijkt..

Eindelijk aangekomen in Wetchau, daar gingen we naar het toeristenbureau. Dat wa het laatste dorp dat we zouden tegenkomen voordat we dieper het woud ingingen voor de nijlpaarden. Dus daar effe vlug inkopen doen voor avondeten en ontbijt. Dan in het toeristenbureau kregen we uitleg hoe we dus op de accomodatie konden terecht komen. Er waren 3 mogelijkheden: de fiets, de brommer, en de trotro. Er werd er meteen bij verteld dat er geen fietsen waren, maar eerlijk gezegd waren we nu ook niet van plan om nog 2u te gaan fietsen.. dus ja dan nog de brommer en de trotro.. Ik merkte dat hij ons wel echt stuurde naar de brommer en ik dacht van ja super plezant wel, maar ik heb nog nooit met een brommer gereden, en dan zou ik dat liever es langs de leie gaan proberen thuis dan hier in Ghana.. Dus ik vroeg achter de trotro.. ahja hmm er rijden eigenlijk geen trotro tot daar... WHAAT? waarom geef jet dan als optie.. dus ja wat schiet er nog over, de brommer.. met een klein hartje effe vragen of we dan zelf moesten rijden. En dat vond hij blijkbaar wel een grappige vraag, nee nee je werd gevoerd. ah OEF! Of ja dat dacht je maar.. Ik zat op een brommertje en Talitha op een ander. Maar die hadden er niets beters opgevonden van een beetje te gaan racen met elkaar. Nu mijn brommer ging echt veeeel sneller, maar hij was wel veiliger in die zin dat hij beter de putten kon ontwijken.. Maar ik zat toch de hele rit met de gedachte in mijn hoofd: `als we vallen dan wring ik persoonlijk met mijn laatste krachten je nek om!` (met een advocaat en criminologe bij de connecties valt dat wel te dekken dacht ik :p )
Nu, na een tijdje had ik effe de rust ervan terug in gevonden en vond ik het eigenlijk wel chill, razendsnel gaan door de bossen in de avondzon, heerlijk! echt vakantie!
Plots haalde de motor van Talitha ons in en toen moest ik eigenlijk wel lachen, haar gezicht was echt doodsangsten aan het uitstaan.. Achteraf wel terecht, want blijkbaar had ze bijna een boompje van dicht gezien en het enige wat haar chauffeur zei was dat ze op zo`n momenten alleen maar kan bidden tot god.. gezellig!! wat dacht je van helm dragen en trager rijden??

Eens aangekomen op bestemming, hadden we geen tijd te verliezen. Naar de rivier, die de grens vormde tussen ghana en burkina faso (vandaar dat ik geen bereik had) om nijlpaarden te checken..
Heel gezellig komen we daar aan aan de rivier: een bootje halfgezonken, dat werd ons bootje!! Fijn, nu voel ik me een pak veiliger dan op de motor..
Nu goed, ! van de chauffeurs ging mee in het bootje om dan het water eruit te scheppen.. Jammer genoeg hebben we geen nijlpaarden kunnen vinden, dus we zouden de volgende ochtend opnieuw proberen.

s`avonds gingen we eten, want we hadden al 2 maaltijden overgeslaan, dus ons avondeten werd de eerste maaltijd van de dag. Bleek dat die kerel, onze gids en mijn chauffeur mee at.. Kon hij dat niet effe aangeven? Ik had echt inkopen gedaan om mijn buikje rond te krijgen en dan moet ik het gaan delen?? Dus alweer hongermaaltijd dan maar..

Die nacht hebben we dan op het dak van het gebouw geslapen. Had ik met de klamboe een enorme constructie gemaakt om zeker niet tegen het net aan te liggen. Dat was echt zo genieten, onder de sterrenhemel en onder de klamboe genieten van alle dierengeluiden in de buurt.. Zeker de volgende ochtend was echt zalig, de zonsopgang.. Echt vet als je dat vanop een dak kan meemaken..

Het ontbijt hebben we ook weer overgeslagen want dat brood was echt niet te vreten, dus we hebben het fijn aan die gids gegeven.
Terug naar de rivier, deze keer zonder de gids die water uitschepte en een bootje die nog sneller zonk dan gisterenavond.. Was echt ook weer zooo zalig om bij de opkomende zon met een bootje op een rivier te dobberen, geen toeristen die het verpesten, maar echt gewoon de stilte en de geluiden van dieren. Na een tijdje had ik het wel gehad ook en had ik de hoop op het zien van nijlpaarden alweer opgegeven.. maar plots begon de bootman te fluisteren naar andere vissers (normaal is het bij ghanezen de regel hoe harder hoe beter..) en toen begon die plots heel enthousiast weer te peddelen want ze waren er nog.. HOERA!!
Bij een kleine verstroming gingen we aan de kant en zo konden we van 30m afstand de nijlpaarden checken. Jammer genoeg alleen de kopjes die op en neer gingen in het water, want door het regenseizoen kan je ze niet in zijn geheel zien wandelen, maar we hadden tenminste ons doel bereikt..

Oohja, ondertussen waren we dus ook aant zinken, maar dat detail vergaten we een beetje bij het kijken naar de nijlpaarden.. maar we hebben het gered tot terug aan de kant. foto`s volgens later :p

Vervolgens alles terug inpakken en terug naar Wetchau en daar een trotro terug naar Wa. Voor de eerste keer heb ik genoten van de trotro want deze keer moest hij niet vol zitten voordat hij vertrok, omdat er veel mensen zo in ht hol van pluto wonen en die pikt hij dan 1 voor 1 op tot we in Wa dan weer overvol toekwamen.

Daar kwamen we al toe tegen de middag en we hadden plots het idee gekregen om niet meer te overnachten in Wa, zoals eerst het plan was maar meteen door te gaan naar Mole, de jungle der jungles :p
De bus zou om 2u komen dus we konden het nog redden voor het donker..
Om 13u kochten we ons ticketje voor de bus en we wachten geduldig een uur af.. geen bus te bekennen, niemand die weet of die nog komt of niet.. sommige waren overtuigd van wel, andere zeiden dat hij al lang weg was.. dus die angst hadden we dan even dat hij al weg was zonder ons. nu om 15u nog geen bus.. we werden eigenlijk al pister en pister, maar goed het kon gebeuren en een uur te laat is niet abnormaal in ghana, zoals de nmbs een beetje maar dan niet aangekondigd.. 15u30 nog geen bus, loketten sloten, alle bussen waren weg en we stonden bijna zo goed als alleen op het perron.. gezellig.. en plots kwam de redder uit nood met zijn gevaarte aangereden en konden we eindelijk naar Mole vertrekken, 2u te laat.. chill!!

natuurlijk kwamen we dan niet voor donker daar aan, want het wordt hier al donker om 18u30. Maar er zat een vriendelijke vrouw naast me op de bus en die zou ons naar het station vergezellen om dan naar mole nog te kunnen gaan.. vond ik wel aardig
Aangekomen in Larabanga, het dorpje waar je moet uitstappen om dan over te stappen naar een bus naar Mole, bracht de vrouw ons naar haar thuis om iets te eten.. eerlijk gezegd was ik nog nooit zo dankbaar geweest voor eten, ondanks dat het weer fufu was.. maar als je al 2 dagen niets meer hebt gegeten dan eet je gerust de fufu op.

en toen plots ging de vrouw weg en kwam een man bij ons aan tafel zitten en begon hij zich voor te stellen als gids en dat we naar de moskee nog gingen gaan om die te bezoeken en dan naar mole. maar ik had al gehoord dat larabanga een slechte reputatie had dus ik wou koste wat het kost naar Mole nog gaan, dus geen gezever over moskee bezoeken ofzo..
Naarmate hij dus doorhad dat de vis niet echt beet, begon die dat we het niet meer zouden halen naar mole, dat het te donker was en dat niemand in het donker wil rijden door het bos (detail, Mole heeft geen omheiningen dus op zich kunnen alle wilde dieren daar gewoon weglopen, maar dat doen ze niet omdat voor hun echt hun leven is..) en hij bood ook aan om daar te blijven slapen en dan morgenvroeg te gaan.. Nu ik stond er zo wat wantrouwig tegenover, er waren echt nog wel overnachtplaatsen dan in larabanga zelf zonder dat je echt bij iemand thuis moet gaan slapen.. Maar Talitha zei van ja maar het staat beschreven in de gids dus het kan volgens mij wel.. Kzeg ja, zoek het dan eens op, dan wil ik het wel lezen.. Ik gaf haar mijn gids en at rustig verder aan de fufu.. Plots vertrok haar gezicht zo`n beetje, maar op een heel rustige en vriendelijke manier zei ze: `Jolien, we moeten hier zo snel mogelijk weg!` Ik was helemaal in de war, ik kon op slag geen engels meer, zweet brak me echt uit, maar het mocht effe niet opvallen dat we in paniek waren. En terwijl hij zo maar aan het overtuigen was begonnen we dan maar op te zoeken naar een hotel in de buurt en toen zei ik, bedankt voor het aanbod maar we gaan liever op hotel bij de twin brothers.. ahj zegt die dat kan, dat is hier naaste.. 1 potje nat dus.. nu om jullie even uit de spanning te halen, er stond gewoon beschreven in de gids dat het typisch is dat lokale mensen zich uitgeven voor gids en je slaapplaatsen aanbieden maar je dan snachts eigenlijk beroven.. was me dat effe een opluchting, oke het is niet zo fijn om beroofd te worden, maar omdat talitha dat zo schrikwekkend had gezegd dacht ik echt dat ik nu zo`n foutje had gemaakt en ons zelf in problems had gebracht.. de volgende ochtend gingen we met brommers dan naar mole gebracht worden, was de afspraak.. Komt plots die goser van de dag ervoor weer opdagen.. ik dacht echt dat ik lijkbleek was geworden op dat moment.. Maar om jullie dan helemaal uit de spanning te halen, bleek het eigenlijk wel een vriendelijke man te zijn en gedurende ons verblijf in Mole hebben we hem wel vaker blanke mensen zien afzetten bij mole.. Maar goed, beter het zekerste voor het onzekerste :p

Bij mole aangekomen, waar we een beetje aan het ronddolen, wat we zouden gaan doen. Als we plots 2 olifanten zien bij het toeristenbureautje.. gezellig, ik had mijn doel van de hele reis in 1 klap bereikt: olifanten zien in het wild :p
Geleidelijk aan waren ze zich etend aan het verplaatsen en plots stonden ze dus gewoon heerlijk in onze tuin te grazen. vanop het balkonnetje van onze luxe kamer konden we gewoon op nog geen 15m naar ze kijken.. Heerlijk was dat.. ik had er echt uren kunnen naar kijken, terwijl talitha in haar bed lag te nixen. Maar ik vond die olifanten nu toch wel iets interessanter en rust gevender dan een bed (hoewel ik een bed ook wel mis de laatste tijd)

in de namiddag hebben we een jeepsafari gedaan. Het voordeel was dat je met een jeep veel verder kon geraken in de jungle dan te voet, zeiden ze. Maar eigenlijk zagen we de meeste dieren dicht bij het hotel, toevallig dat ze daar nu allemaal rondliepen waarschijnlij, want voort zelfde geld zitten ze wel allemaal aan de andere kant van de jungle..
Maar we hebben met de jeep wel een buffalo gezien, dus 2 van de big five bereikt..

Die avond gingen we dan eten aan het zwembad. Waren we daar gezellig aan het eten, alle gezellig ik heb de laatste dagen last gehad van hoesten en verkoudheid en ik had die dag dus constant hoestaanvallen en waren ze ook nog eens zo leuk geweest om lekker veel kruiden in mijn eten te doen waar ik ook al niet tegen kan dus hoesten kreeg effe zijn hoogtepunt. Maar om dus terug te komen op het gezellig eten.. kwamen er plots bavianen van over het muurtje om eten te stelen van de tafels. Echt ik riep nog Talitha rennen! was haar reactievermogen net iets trager dan dat van mij omdat zij met haar rug naar de jungle zat en toen moest ik ook nog roepen dat ze haar tas moest meenemen want de bavianen stelen echt de tassen omdat ze denken dat er eten in zit.. maar als je dan een tasje bij je hebt met een camera van 700 euro dan is dat wel het eerste wat je meeneemt als je het op een lopen zet.. Dat was zo een 3 tal keer, maar we waren niets gestolen ofzo, want het is de regel hier dat je gewoon roept van zodra je een aap ziet dan komen er echt van alle kanten werkertjes naar het zwmbad gerend met katapulten om ze weg te jagen :p was best wel spannend

Die nacht heb ik echt heerlijk geslapen, in een bed!!!! echt de luxe die we hier hebben is echt zo zalig als je al 3 weken primitief woont.. het was echt vakantiegevoel en ik had eigenlijk al helemaal geen zin meer om terug te gaan werken, je wordt de luxe best wel snel weer gewoon..

De volgende ochtens moesten we weer vroeg opstaan om om 7u een ochtendsafari te maken te voet. Dat was echt ook zo hard vakantie weer voor mij.. boswandelingen maken, smorgens vroeg, in een bergje en nu en dan dieren spotten.. Heerlijk!
We hebben echt een heleboel dieren gezien, vooral allerlei soorten herten, olifanten, zwijnen, een krokodil (jaja deze keer wel van 100m afstand en enkel te bezichtigen met een verrekijker vanuit een uitkijkpostje, tkan niet altijd plezant zijn he :p) Maar die uitkijkpost was echt cool: zag je zo een krokodil, daarachter een groep eenden, en daarachter een groep herten.. Zalige foto`s zijn dat, drie verschillende diersoorten samen op een rijtje in 1 foto.. Daar zou je normaal al flink je best voor moeten doen..
Plots werd de heerlijke stilte doorbroken door een gillende vrouwenstem, we keken allemaal op van oei is hier iemand in gevaar maar toen zei de gids, nee geen probleem tzijn de bavianen maar bij het zwembad.. Maar echt gek dat je aan de andere kant van de jungle gewoon het gegil van 1 meisje kan horen, het ging echt door merg en been :p

Op het einde van onze tocht gingen we de rest van de dag dan relaxen bij het zwembad en beetje zonnen om terug wat in proportie te komen. Want tegenover mijn buik en bedekte delen ben ik met mijn armen en hoofd een halve neger geworden ( maar waarschijnlijk ben ik wel weer spierwit als ik naar huis moet, want het gaat zo snel weer weg.. snif snif :p)

Tot plots de stilte en het relaxen doorbroken werd door een apenaanval.. Ergens bij de huisjes zag ik een aap over het balkon wegrennen nadat een meisje kei hard had gegild.. Ja, ze was zo slim geweest om met haar fruitsap gezellig op haar balkonnetje te gaan zitten, met haar rug naar de jungle.. Die aap was dus op haar balkon gesprongen om die fruitsap te stelen maar toen begon ze echt kei hard te gillen en sprong hij op haar rug.. hij had gewoon ook verschoten, want normaal doen ze de mensen niets aan.. dus ja gillen is niet echt een optie ( nu ja, ik heb er geen last van want als ik wegloop dan komt het nu niet direct in mij op om ook nog kracht te gaan verliezen door te gillen, integendeel ik ga meestal in stilte ergens verderop gaan staan en dan lachen met het spektakel)
En spektakel was het wel oor.. terwijl iedereen dus de aandacht vestigde en probeerde te kijken wat er gebeurde bij haar balkonnetje, kwamen andere apen gewoon van de tafeltjes bij het zwembad fruitsap stelen.. haha, 1 man was een boek aan het lezen en ik zag het gebeuren: ging een baviaan over het muurtje, ging naast de tafel staan, stak zijn beide armpjes uit boven de tafel, dus vanuit het zicht van de man kon je alleen handjes zien verschijnen, pakte hij de doos en liep er mee weg.. en de man keek zelf niet eens op.. Iedereen was verbaasd en zat te lachen en die man die keek op, vertrok niet 1 spiertje..niet van verbazing, niet van lachen, en ging gewoon weer door met lezen.. dat ik dacht van besef je wel dat je net je super dure fruitsap bent gestolen en dat een aap het iets verder rustig zit uit te drinken met het brik in zijn beide handjes.. haha
en toen iedereen dus naar die man aan het kijken was kwamen andere apen weer van de andere kant van weer een andere tafel stelen

haha, wat een spektakel, ik vond het echt zo maf om te zien.. hoe slim die beesten waren en hoe achterlijk de mens was.. kvond eigenlijk wel goed ook, wie bouwt er nu ook een hotel in een jungle en welke gekken gaan daar dan ook nog op vakantie?? ahja ik.. :p nee maar op dat moment voelde ik me toch effe zoals in jurrassic park en ik vond het eigenlijk best wel grappig dat de dieren plots de macht hadden over de mensen.. kvind wel spijtig dat ik het niet kon filmen ofzo voor jullie, maar met een beetje fantasie kunnen jullie zich er misschien wel iets bij voorstellen :p

smorgens weer lekker vroeg, om 4u de bus terug naar tamale.. we zijn hier vanmorgen toegekomen rond 8u30 en ik ben gewoon gaan werken, alweer zonder eten :p (ja, sinds ik besef dat mijn dieetcursus in afrika zwaar mislukt is, moet ik het beetje compenseren he :p nee, er is gewoon geen tijd voor meestal :p )

Verder gaat alles prima met me. Maar ik heb vorige week iets vreemds opgelopen door 1 of ander vliegend beest die in bomen woont en soms vallen die er uit en als je er dan net onder zit dan breken ze hun val door hun klauwtjes aan je te hangen, maar ze zijn klein en je merkt er niets van als het gebeurt maar de dag erna krijg je dan een reactie van je huid op het gif van de klauwtjes ofzo.. En ja vorige week zaten we met 11 onder een boom, en bij wie viel het beest?? inderdaad, HOERA! Dus de dagen erop had ik plots zo`n hele erge schram, maar ik wist dus niet van wat het was en ik kon me niets herinneren dat ik me had pijn gedaan aan iets ofzo dus ik had mij er al bij neergelegd dat het wel van mezelf zou zijn.. maar toen vroeg Bash vorige week wat ik had gedaan, en ik zei dat ik het niet wist dat het wel van mezelf zou zijn dan.. zegt hij nee dat kan niet want de strepen gaan in verschillende richtingen, als je jezelf krapt dan gaan je vingers in dezelfde richting.. dus hij dacht dat het van zo`n beest was.. Dan had ik er een heel charmante foto van genomen, want ik zie mezelf nooit in een spiegel en vanuit mijn oogpunt kon ik alleen 1 schram zien, en toen ik de foto zag werd ik wel een beetje misselijk van mezelf.. Ik wist gewoon dat het een litteken zou worden, maar hier heb ik er weinig aandacht voor want ik zie mezelf nooit, maar als ik spiegels te pakken krijg en het bekijk dan voel ik me precies echt verminkt, echt vrouwelijk is het niet meer.. Op dit moment zijn de korstjes er dus af en heb ik een grote roze vlek op mijn bostkas, ik hoop nu echt dat het geen litteken zal worden..
roy zei daarnet dat ik het beter es zou laten testen door een dokter, maar daar sta ik nu ook niet echt voor te springen.. En ik kan toch moeilijk naar een dokter gaan met een litteken, kbedoel hoe gek zou dat niet zijn in belgie? laat staan hier in ghana.. zegt roy ja mssn rabies fozo,, kzeg ja tis al 7 dagen geleden.. ah zegt hij en je leeft nog, ja dat is mooi!
gezellig jongens!! ik voel me dus op slag misselijk en draaierig het idee dat ik naar een dokter zou moeten, maar ik zit dus nog een beetje met een dilemma.. kvraag nog wel eerst es raad bij bash want hij zei vorige week dat die dieren niets hebben behalve hun klauwen zorgen voor die afdruk..

Hmm, dat is nu een beetje een domper om af te sluiten van mijn hele verhaal, maar het thema was nu eenmaal mens versus dier dus ik moest het toch even ook ter sprake brengen he.. :p

Ik heb alleszinds een heel mooi weekend achter de rug, en heb er kei hard van genoten. Nu nog een weekje werken en dan zit het er jammer genoeg al op. Ik bedacht me net dat ik over 2 weken in een tentje op een luchtmatras slaap in de belgische ardennen.. kan het nog primitiever? :p

Ik kijk alvast uit naar jullie reacties! :p

Tot de volgende
Groetjes
Jolien xx

  • 24 Juli 2012 - 20:14

    Davy:

    Zalig verhaal! Ge zijt nu echt wel een jungle mens geworden :-).

  • 24 Juli 2012 - 21:00

    Gilbert En Lena:

    Wel,wel,wel wat een verhaal.Wat steekt je gij allemaal uit. Het is wel een heel mooi verhaal en de foto's zijn prachtig. We verlangen al om de hele reeks foto's te zien.
    Wees voorzichtig en we kijken al uit naar het volgende verhaal(tje) :-)
    Groetjes pa en mal

  • 26 Juli 2012 - 08:29

    Glenn:

    Hey Jolien,

    alweer zo’n verbazingwekkend verslag van jou!

    Je laatste uitstap tussen al die wilde dieren moet wel bijzonder mooi geweest zijn.

    Het is leuk om te lezen hoe je altijd zo goed je plan trekt en de soms onverwachte zaken telkens op een verstandige manier weet aan te pakken.

    Je maakt wel heel veel mee daar in Ghana.

    We zien zeker en vast al uit naar je volgende foto’s en nog meer spannende verhalen.

    Verder nog heel veel plezier.

    Liefs! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Hallo, Op 30 juni 2012 ga ik naar Ghana,meer bepaald naar Tamale, om daar 5 weken lang vrijwilligerwerk te doen. Hier droom ik al van vanaf de kleuterklas en ik ben dan ook super enthousiast dat ik die kans eindelijk heb kunnen krijgen. Langs deze weg hoop ik dan ook af en toe eens een update te kunnen geven van mijn belevenissen op reis, zodat jullie ook vanuit het koude en regenachtige België kunnen meedromen.. ;-) Vele groetjes Jolien

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 1348
Totaal aantal bezoekers 11839

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Leven en werken in Ghana 2012

Landen bezocht: