traditioneel dorpje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu traditioneel dorpje - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu

traditioneel dorpje

Door: JolienDebacker

Blijf op de hoogte en volg Jolien

18 Juli 2012 | Ghana, Tamale

Hallo,

hier ben ik weer.
Gisteren ben ik naar een traditioneel dorpje gegaan in de buurt van Tamale en was dus perfect te doen in de namiddag.

Het was een dorpje dat bestond uit allemaal compoundx. Er woonden zo`n 2000 mensen. En zoals gewoonlijk kwamen weer een heleboel kindjes op ons afgerend.Gelukkig waren we met een grote groep en kon het beperkt blijven bij aan elke hand 1 kindje :p

Eerst gingen we naar een rituele babywas kijken. Blijkbaar is het zo dat als je een kindje krijgt dat het de 1e 3 maanden wordt opgevoed door een `ervaren` vrouw,een soort van Nanny dus. Als ouders mocht je wel de naam kiezen, wat een luxe, en borstvoeding geven..
De baby werd eigenlijk gewoon overgoten door lauw water, maar telkens vanuit een andere positie: buiklig,ruglig,opzij, armpjes op de rug vastgeklampt, voetjes vastgeklampt.. Na ja,niet echt iets bijzonders,behalve het geschreeuw van baby`s dat ik blijkbaar nog niet gemist heb.. :p

Vervolgens gingen we langs bij de waarzegger.Die had allerlei steentjes en schelpjes bij zich waar hij mee gooide. Ik kreeg er toen 1 en die moest ik terug gooien, gooi ik dat daar non chalant in die pot kaatst het helemaal er weer uit natuurlijk. ik dacht echt shiiittt, mijn toekomst tegen de grond...:p
En toen haalde hij er een paar stenen uit:
de 1e steen: daar begon hij heel merkwaardig te fronsen en echt zo`n geluiden van hmmm.. kdacht ja lap daar heb jet al he,het ziet er niet goed uit.. Zegt hij je wordt een provider.. nu ik heb het nagevraagd en dat zou iets van verzorger betekenen,dus dan denk ik ja ik zit ook wel in de zorg sector,wat is daar nu zo gek aan.. ik zie er misschien niet uit als iemand dievoor andere mensen zorgt.. haha
2e steen:ik word een leider in de wereld.. cool en ik ben niet voor niets geboren, 1 of andere Jezus functie ofzo haha
3e steen: ik zou oud worden.. hoera!!
4e steen: ik word een Queen-mama.. Duh!!
5e steen: er is vrede gekomen in de familie. Moet zeggen dat klopt wel een beetje,bedankt Glenn :p
6e steen: daar snapte ik geen hol van,ging over de moeder van mijn moeder,dat ze op de wereld was om mij te beschermen (bedankt meme Vandorpe!!) maar dan bleek dat ze dood zou zijn en daar wringt het schoentje denk ik,want tot zover ik weet is ze springlevend en toen week die maar af naar de grootmoeder van mijn grootmoeder,ja dan is het logisch dat zij dood is,nee?? :p

Vervolgens gingen we naar een vrouw die zat te spinnen. Op de goeie ouwe manier nog volledig met de hand. Nu weet ik waarom ze het spinnenwiel hebben uitgevonden..:p Ik mocht het zelf proberen en het ging redelijkgoed,tot..ik het in mijn handen had.. Wat had je dan verwacht? :p
maar ik snap nu wel de werking van de moderne spinnerij..jaaa, soms moet je terug in de tijd om het heden te begrijpen he.. :p

Verder gingen we dan koeli koeli maken dat zijn soort van pindaringen.. Ja,dat kan ik wel goed.. rolletjes maken en koekjes bakken.. Ik moest mijn naam toch even eer aan doen..

Dan hebben we weerde chief bezocht, maar die was maar saai, die had maar 3 vrouwen..kon niet tippen aan de vorige :p

En dan zijn we ook nog een heilige plek gaan bezichtigen, waar ze dingen offeren aan de slang, die daar ergens in de struiken zou zitten, en de voorvaders wanneer je geen kinderen kan krijgen en wanneer het erge droogte is voor de regen.. Ieder zijn ding :p we vroegen of hij er echt in geloofde,en die was wat verontwaardigd,natuurlijk.. :p

Dit weekend ga ik naar Mole. HET parkwaar ik al de hele tijd naar toe wou, olifanten en nijlpaarden spotten.. Beloofd een hele onderneming te worden!

Dus volgende keer weer,met spannende verhalen :p

Groetjes
Jolien
xx

  • 19 Juli 2012 - 17:21

    Gilbert:

    Goed verslag! Kijk al uit naar het volgende verslag over jullie safari. Laat de wilde dieren maar met rust, ook hun staart! :-)
    Wees voorzichtig.

  • 20 Juli 2012 - 20:26

    Glenn:

    Als we de waarzegger op zijn woord mogen geloven, dan heb je nog een mooie toekomst in het vooruitzicht. Ik ben normaal gezien nogal sceptisch in zulke zaken :p, maar toch herken ik in jou veel dingen ervan :) Zoals iedere waarzegger blijft hij wel vaag, zodat er toch altijd iets zal tussen zitten die kan uitkomen :p Het is wel typisch aan de Afrikaanse cultuur dat de natuur een grote rol speelt in hun leven. Daarom moeten ze de natuurkrachten ten vriend houden en aanbidden. Dit is een groot contrast in vergelijking met bij ons, waar er veel minder aandacht aan de natuur wordt besteed. Door je ervaring in dat traditioneel dorpje zal je ongetwijfeld ook zelf de natuur nog meer gaan waarderen!

    Hopelijk zie je in het komend weekend de ‘big five’ :D: de olifant, neushoorn, leeuw, luipaard en buffel. Dit is namelijk de uitdaging voor iedere safariganger ;)!!

    Geniet maar ten volle van deze bijzondere excursie.
    Tot wederhoren, ciaooo xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Hallo, Op 30 juni 2012 ga ik naar Ghana,meer bepaald naar Tamale, om daar 5 weken lang vrijwilligerwerk te doen. Hier droom ik al van vanaf de kleuterklas en ik ben dan ook super enthousiast dat ik die kans eindelijk heb kunnen krijgen. Langs deze weg hoop ik dan ook af en toe eens een update te kunnen geven van mijn belevenissen op reis, zodat jullie ook vanuit het koude en regenachtige België kunnen meedromen.. ;-) Vele groetjes Jolien

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 11837

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Leven en werken in Ghana 2012

Landen bezocht: