Tanden bijten.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu Tanden bijten.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu

Tanden bijten..

Door: JolienDebacker

Blijf op de hoogte en volg Jolien

16 Juli 2012 | Ghana, Tamale

Hallo,

Sorry voor het lange wachten voor sommigen op alweer een nieuw reisverslag, maar hier ben ik dan eindelijk. En het wordt zo wel weer duidelijk waarom het zo lang duurde :p

Woensdag
Vandaag was ik met 3 kindjes van het project naar het zwembad gegaan samen met de andere 2 vrijwilligers. Dat was op zich weer een hele onderneming.
Ik ging samen met susanne naar een bepaalde boom waar we 3 kindjes zouden moeten ophalen. Nu als wij daar aankwamen dan bleek er al eentje te zijn. Na een dik half uur wachten, kwam nicolas, de leider van het project zeg maar, en ja die kwam vertellen dat de andere 2 niet zouden komen. De ene kon hij niet vinden en was dan waarschijnlijk niet thuis, de andere die had malaria en was helemaal aan het shaken en zweten,dus die hebben we maar thuis gelaten. Lieke was al onderweg naar het zembad met nog een ander kindje dus toen hadden we eigenlijk maar 2 kindjes voor 3 vrijwilligers en da`s dan ook weer niet nodig. Ik zei ja laat ons anders Mofis oppakken, hij is de enige kapabele die in de buurt woont, en ik vind hem wel schattig en klein dus wel fijn om mee te nemen dacht ik. Uiteindelijk mocht hij dus mee en dat was zijn eerste keer ofzo, dus het was voor hem echt een drukke dag geweest, al die ervaringen voor zo`n klein jongetje. Bleek achteraf dat hij eigenlijk nooit naar het zwembad gaat omdat hij normaal epileptische aanvallen doet in koud water..fijn, dat hadden ze ons niet verteld omdat we zo enthousiast waren om hem mee te nemen en omdat je er toch niets aan kunt doen als het voorkomt behalve dan uit het water halen.. maar ik had me vast dood geschrokken als dat was gebeurt, dus gelukkig heb ik dat niet meegemaakt.. mochten ze ons anders wel es zeggen.. haha
zwemmen zelf was wel fijn, stiekem heb ik ook beetje kine op hun uitgeoefend door ze door het water te sleuren en te laten stappen enzo..
dan hebben we daar ook gepicknicked, ik had mijn choco meegenomen, want voor die kindjes is dat een feest terwijl ik eigenlijk gezegd echt walg van die choco, dus bij deze.. ik eet gewoon weer droog brood elke dag of met suiker.. jaja ik kweek hier nieuwe gewoontes hoor, suiker op pistolets zijn zooooo lekker!! :p maar ik begin het naderhand wel ook beu te geraken..
enne ja die choco dat heb ik mij dus serieus beklaagd ook achteraf.. wad die pot kapot gesprongen in mijn tas, njammie zeg, had ik gewoon een boekentas met een enorme dikke laag choco op de bodem alles vies natuurlijk.. ja ik ben er wel eventjes zoet mee geweest..
dag erna natuurlijk enorm veel mieren erop, ik was wel zo slim geweest om die pot niet in mijn kamer te zetten.. ja ik daarmee naar buiten,de huismoeder weer kijken van wat is er nu weer. ik toon haar die pot, smakte ze hem een paar keer tegen de grond en zegt ze voila alle mieren zijn eraf je kan er weer van eten.. daar stond ik dan van oooh bedankt..
Ik at er natuurlijk niet meer van, kwam ze zo wat geirriteerd vragen waarom ik er niet van at, ik heb dan maar gezegd dat ik er geen zin in had en liever gewoon iets anders at..
Volgende dag weer vant zelfde natuurlijk, weer met de pot naar buiten, weer een paar keer tegen de grond en toen mocht die in hun frigo, nu ben ik blij dat ik daar vanaf ben en ik vraag er niet meer om of ik het terug mag om ervan te eten, dan doe ik wel alsof ik die vergeten ben en dan mogen zij die heerlijk opeten..

Donderdag
Vandaag moest ik een dagje niet naar het project. Een andere vrijwilliger van hier, Jorick, was hier 3 weken geweest en zijn doel was om de kinderen van de school aan het sporten te krijgen, dus hij had een voetbalwedstrijd georganiseerd tegen nog 3 andere scholen ook. En wij mochten allemaal mee om de andere kinderen die geen voetbal zouden spelen te animeren.
Ja smorgens was ik wat duizelig geweest en ik kwam op die school aan samen met de andere vrijwilligers, rennen zo`n honderd kinderen op je af.. komen ze met 10 aan je hangen, ja dan had ik even toch geen lucht meer hoor. Ben ik zo echt het kantoor ingerend, nadat ik al die kinderen van me had afgeduwd om even adem te halen want ik had het echt wel moeilijk om normaal te ademen, zo gek.. beetje claustrofobisch denk ik.. ja wat wil je ook..

De voetbalmatch was echt wel cool eigenlijk, ik heb vooral het begin gevold, toen speelde onze school en dat was echt zo vet als ze een goal maakte dan rende de hele school het veld op helemaal dansen en juichen zelf de leerkrachten die gingen helemaal wild.. echt de max om te zien.
Er waren zo ook constant 2 kinderen op drums aan het slaan, wat een ritme dat die hebben zeg!!
Zelf die kindjes die dan dansten, damn die heupen alle kanten op, gek echt dat ze daarmee geboren worden.. dan sta ik daar met mijn stijve benen.. hihi.. maar van sommige dacht ik van ja doe dat maar over 10 jaar en alle blanke meisjes gaan helemaal wild haha

zoals eerder gemeld heb ik dus de rest van de match gemist.. ze hadden plots mijn haar ontdekt.. hebben ze 2u (!!!!!!!) vlechten staan maken en haar staan uittrekken. echt met 10 ofzo tegelijk, en dan heb ik nog zo`n geweldig haar die altijd maar plat wil blijven dus als ze dan eindelijk klaar waren met 1 vlechtje, dan lieten ze het los en dan ging alles natuurlijk er weer uit en mochten ze opnieuw beginnen, ahja na een tijdje was mijn haar wel vettig genoeg dat alleen de helft er nog uitging, maar ja waarschijnlijk verstonden die er niets van, want bij hen blijft wel alles zitten zoals ze het wilden..
na 2u was ik het dan wel beu, dus toen hield ik ze maar vast telkens ze eentje klaar hadden anders zat ik er nu waarschijnlijk nog altijd..
en ooohjaa, het was ook super pijnlijk, want toen hadden ze er ook niets beters op gevonden dan te gaan vechten met mijn haar in hun handen.. miljaar, gaan ze elkaar dan wegduwen enzo.. heb ik hun vriendelijk gevraagd om toch maar geen ruzie te maken met mijn haar in hun handen.. het verbaast me eigenlijk dat ik er nog zoveel heb.. want sommige kindjes zaten echt helemaal onder :p

uiteindelijk heeft een andere school gewonnen, om de een of andere gekke reden moest onze school verliezen en ik snap er nog altijd geen hol van.. wie wil nu dat zijn school verlies.. :p

S`avonds zijn we dan met z`n allen gaan uiteten bij Luxury.. Ja daar hebben we ook weer een mooi aantal uren gezeten, zeker met een groep van 11, dat kunnen die ghanezen echt niet aan..
Ik denk dat de eerste hun eten hebben gekregen na 1u30 en de laatste na 2u of later.. dus echt wel vervelend als de ene al een half uur klaar is met eten en de andere nog massaal zit te verhongeren..
maar goed uiteindelijk kregen we wel allemaal ons eten :-D

vrijdag
miserabele dag.. vanmorgen opgestaan met echt zoveel pijn aan mijn muggenbeten, elke ochtend sta ik echt jammerend op want door het rusten dan worden mijn voeten stijf en dan is het zo pijnlijk om de eerste stap te gaan zetten. Waarom bijten die mij ook alleen maar op mijn enkels, ik heb zoveel andere plaatsen om te bijten..
Dan de laatste werkdag van Lieke. Ik was ook wel moe want ik had die nacht ook niets geslapen: deels door de muggenbeten omdat ik niet wou dat het zou gaan zwellen dus had de hele tijd mijn voet in beweging gehouden, maar dan wel ten koste van mijn slaap en als ik dan eindelijk dacht van ik ga toch maar wat slapen dan begint de moskee en de hanen vollen bak te kraaien allebei.. djeezes wat een kabaal het verbaast me dat dit de eerste keer is dat ik die moskee hoor.. Daarna was er een meeting met nicolas omdat Lieke dan weg zou gaan.
Ik ben daar dan wel vroeger weggegaan want ik had om 3u30 een afspraak om mijn jurkje die ik heb laten maken op te halen.. Ja het was echt beeldig hoor, ik had een stofje gekozen die ik thuis dan ook nog kan aandoen, want de rest is wel typisch afrikaans maar ik weet niet wanneer ik hier een jurkje aan kan doen, behalve in het weekend dan, maar zoveel weekends heb ik niet meer dus dat zou wel zonde zijn dan als ik het thuis niet meer kan aandoen.. En toen ik het paste en uit het hokje kwam dan gingen ze echt helemaal door het lint dus ik denk wel dat het me echt goed staat hahaha

s`avonds kreeg ik dan bericht van Lieke dat ze op mijn blog had gelezen dat ik blij zou zijn als ze weg was.. dat vond ik effe schrikken, want ja je maakt een blog voor vrienden en familie en je zet er je gevoelens in op dat moment zonder echt iemand een persoonlijke aanval te bezorgen.. maar goed, ik nam het dan wel echt persoonlijk op dat ze me dan daar nog om stuurde want ik zie haar toch nooit meer en ik wou nu ook geen ruzie ofzo want ik moet deze week ook nog met haar vriendin optrekken..
en normaal gingen we met z`n allen dan weggaan naar een feestje, en toen bleek dat iedereen te moe was en niet wou gaan terwijl ik het echt nodig had om effe weg te zijn van alles.. ik zat er nu toch wel even door ja.. dus dat was dan de druppel, dan had ik gestuurd naar Bash van ja niemand wil met ons mee maar wil je anders gewoon niet iets gaan drinken, want ik had zo`n vreselijke dag gehad..
Ja met Bash kan ik het wel goed vinden, hij is zo beetje als mij maar dan in de ghanese vorm, hij kan heel serieus met je praten en de andere moment volledig de clown afhangen, dus als je met een dipje zit dan heb je maar 1 persoon nodig..
Hij antwoorde dan eerst niet, en als ik dan ook maar in mijn bed wou kruipen dan belde hij me van ja sorry had het niet gezien, maar wil je toch nog weg.. en toen dacht ik van ja kwou net in mijn bed kruipen, maar het was nog maar 8u30, dus lullig om dan niet te gaan.. Dus ja ben ik maar met Bash op de lappen geweest, hij kwam me mooi ophalen met de brommer.
Dan hebben we heel kort over mijn miserabele dag gepraat en dan zijn we maar gaan feesten. twas echt zo vet, die danst als een kip, ook zoals mij dus ik vond het echt cool om eindelijk niet vreemd aangegekeken te worden als ik dans, in belgie dan denken de mensen vaak wel eens van wat scheelt er met dat mens..
en hier kreeg ik zelf complimentjes van een oude man, die zei ja je danst goed.. kzeg ja bedankt, maar nog niet zo goed als de afrikanen he.. zegt hij nee, maar voor een blanke dans je goed.. kdacht bedankt zeg, wat bedoel je daar nu mee..
Dan was er nog een jongen die wel met me wou dansen, maar ik dacht nee nee ik dans alleen met Bash want hij is te vertrouwen.. Maar die jongen vroeg mijn naam niet, wou mijn nummer niet en wou niet met mij trouwen...oke dan is hij te vertrouwen hahah.. op een bepaald moment kreeg bash een telefoontje en ging zo stilte opzoeken, toen was ik effe in paniek van ei, laat mij hier niet staan, maar toen deed die teken dat ik bij die jongen maar moest blijven en het enige wat die jongen dus gezegd heeft is: it`s oke, i`m here to protect you..Oke fijn hahah..
Om 12u, sloot de hele boel dan en toen moest ik blijkbaar samen met Bash wachten op de nieuwe vrijwilligers
Zij waren meer dan 18u onderweg geweest van accra naar tamale,platte band gehad onderweg.. amai was ik blij dat ik dat niet had meegemaakt.. die waren echt compleet van de kaart..
stappen ze af en sta ik daar zo lullig eigenlijk bij voor pietsnot want ja ik hoorde daar eigenlijk niet te zijn om hun op te halen. Beginnen ze in het engels tegen mij.. Ik dacht echt van huh, wat krijgen we nu?? ik zie er toch niet uit als een ghanees? Ik ben nog even wit als toen in belgie, en al was ik van de organisatie dan nog zou ik toch nederlands spreken.. Maar die waren echt stom verbaast als ik in het nederlands begon.. Toen dacht ik van oke, hier is iets niet duidelijk, dus ik uitleggen dat ik ook vrijwilligster ben, dat ik ook nog maar nieuw ben eigenlijk en wat voor project ik doe.. komen we aan op het kantoor waar ze moeten overnachten, dan kreeg ik de vraag of ik en Bash daar ook woonden.. ik dacht echt van maar huh, wat hebben die toch, was ik niet duidelijk ofzo... Ik woon NIET in ghana...

zaterdag
vandaag zijn we met een 5-tal naar kintampo gegaan om watervallen te bezichtigen. Weer heel vroeg opstaan om een trotro te halen.. nu mijn nachtje stappen was dan wel niet zo goed geweest want had bitter weinig geslapen, maar ik heb echt de hele rit in de trotro geslapen, 4u lang dus ik had die schade wel ingehaald.. nu ik daag jullie uit om ooit in slaap te vallen in een trotro, niet iedereen kan dat denk ik hahah..

De watervallen waren echt de moeite
In de eerste waterval waren we alleen dus daar hebben we echt heerlijk gezwommen en de waterval beklommen en duizend foto`s genomen. De nieuwe vrijwilligster, Sabine, is al even gek op foto`s maken als mij dus kwam mij dat even goed uit zeg.. Eindelijk fotoshooten :p
Ahja, watervallen beklimmen had ik ook nog nooit gedaan want dat is altijd veel te `gevaarlijk` maar als je dan toch grenzen verlegt op elk vlak moet je het meteen ook goed doen he :p

In de 2e waterval, zat het zwart van het volk.. haha, da`s gemeen van me.. :p die was op zich wel mooier dan de andere, maar ja door al het volk kon je dan weer niet veel foto`s nemen want je moest wel op je spullen gana letten. Uiteindelijk hadden we Annemarie, onze moederfiguur aangeduid om op te spullen te letten dus waren we terug het water in gegaan. Kwamen er wel jongens toegesneld om ons te helpen naar de waterval toe, kdacht oke over die gladde stenen mag het wel, en na 2m zei ik oke nu is het wel goed, nu kan ik wel weer verder.. draait hij zich om en ja wat dacht je... PLOMS !!! draait hij zich zo weer lachend om, ik zal je maar toch verder helpen zeker.. kzeg ja strak plan..
stonden we eindelijk onder die watervallen, ijzig koud!! en pijn amai dat kletste echt kei hard op onze ruggen.. maar goed, doel wel bereikt..
Terug klouteren naar de kant.. ik sta volgens mij op duizend foto`s van ghanezen, zaten die echt ongeneerd ons te fotograferen.. Nu weet ik hoe het voelt als je iemand recht in zijn gezicht fotografeerd zonder dat je die kent hahaha ik vond het altijd wel fijn om te doen bij andere, naar om het mee te maken zelf vind ik het maar niets eigenlijk.. :p

Toen terug naar huis met de trotro, weer kei hard in slaap gevallen. Heb ik daar mijn hoofd kei hard tegen het raam gestoot omdat hij over een kei grote bult reed zonder te vertragen..
En toen ik uitstapte uit de trotro.. voet massaal aan het zwellen geweest. Waar ik dan dagen lang voor gevreest had, was eindelijk gebeurd..

s`avonds zijn we weer gaan uiteten met iedereen en toen ben ik met die nieuwe vrijwilligsters en sabine en bash weer naar die dansplaats van de dag ervoor gegaan. Want nu wilden ze wel mee.. maar ja met mijn voet was dat niet zo`n goed idee. Ik stond ook op scherp als nog maar iemand in de buurt kwam van mijn voet dan werd ik wel boos, ja ik kon er nog amper op lopen dus dan wil je niet dat iemand er tegen aan gaat springen..
En der waren ook wel super veel mensen en ze stonden echt vervelend want het was het laatste feestje want volgende week begint dan de ramadan (hiep hoi, kben al benieuwd wat dat gaat geven, moskee op volle toeren, mensen die honger hebben..)
Toen is Roy ons daar komen ophalen en heeft ons naar een andere dansplaats gebracht waar wel de rijkere blanken naar toe gaan. maar toen is het kei hard beginnen regenen.. en dus hebben we de hele tijd geschuild tot ik naar huis wou gaan.. bracht een vriend van roy ons naar huis, mijn voet volledig niet meer loopbaar van weer zolang stil te houden bij het schuilen, en het water stond overal enorm hoog.
ik stapte uit de auto en zakte weg tot aan mijn knieen.. mijn slipper kapot dus op blote voeten verder..

zondag
kutdag..voet niet meer loopbaar. kom ik hinkend mijn kamer uit, komen de ghanezen op mij afgestormd van wat is er met je voet. kzeg ja de muggen.. oooh you have to go to hospital.. nou..ik dacht het NIET!! ik ga echt niet voor een gezwollen voet naar het ziekenhuis als ik weet wat het is, ik kom het thuis ook wel es tegen en dan weet niemand hoe het komt dus wat zouden die ghanezen het dan wel weten..
plots stonden er toen 7 mannen naar mijn voet te kijken, allemaal eens aanraken want dat hadden ze nu toch echt nog nooit gezien.. duizend keer vragen of ik het wel zeker was dat het door muggen was, ja ik ben het zeker.. en waarom heeft talitha het dan niet, ja omdat ik allergisch ben aan muggen en talitha niet..
dan hadden ze iemand weggezonden om 1 of ander medicijn voor me te halen.. kwas wel benieuwd wat ze zouden halen, een of andere heksenverbranding dacht ik dan hahaha, uiteindelijk kwamen ze gewoon met een tube peniciline af.. teleurstellend, maar goed ik kon het maar proberen he :p
dan heb ik een hele dag met mijn voet in de hoogte gelegen en dat was het dan eigenlijk

maandag
vandaag is hij al weer loopbaar, gelukkig want ik moest dringend mijn blog updaten, maar met de voet van gisteren kon ik hier niet geraken. hij doet wel nog pijn, maar ik kan terug stappen dus meer heb ik niet nodig.. ik heb hem ook weer geopereerd en deze keer helemaal afgeplakt met verband ook, want anders komt het stof en de vliegen er constant op.. dus nu ziet het er wel erg uit met dat verband en kijken de mensen me echt raar na, maar goed het is zo wel beter..
Volgens mij is iedereen verbaasd dat ik nog geen malaria heb, zoals ik zelf ook, maar goed zoveel te beter.
Bash vroeg me ook van hoeveel heb je er al ik zei 17 en toen was zijn reactie van whaat, en geen malaria? kdacht ja goed he.. ik heb er ondertussen 32 en nog geen malaria dus ik zit alweer met een engeltje

Ahja voordat ik afsluit heb ik ook super goed nieuws voor jullie, waardoor je allemaal op beide oren kunt slapen dat ik de rest van mijn reis ook veilig afrond.. die Sabine blijft niet zo lang hier en vliegt de zondagochtend na mij terug naar schiphol. Dus ik ga met haar terugkeren van Tamale naar Accra en misschien kunnen we nu dan toch nog dat ene park gaan bezoeken en cape coast. Ik was echt zo blij als ik het hoorde.. Een hele geruststelling dat ik niet alleen terug moet.. en voor jullie waarschijnlijk ook :p

Vele groetjes
en tot de volgende!!

Jolien
xx

  • 16 Juli 2012 - 18:56

    Lena:

    Schone foto's. Ik ben inderdaad blij dat je die lange busreis met twee kan maken.
    Er zijn heel veel mensen die naar je vragen.
    Het is leuk dat we dan iets uit uw verslagen kunnen vertellen.
    Groetjes

  • 17 Juli 2012 - 07:18

    Gilbert:

    Ik heb met veel aandacht uw verhalen gelezen, het lijkt me wel zeer boeiend. 'k zie het al voor mij hoe je die waterval in klom en je preus was dat je er geraakt bent. Je hebt al mooie foto's gemaakt met uw klein toestelletje!?

  • 17 Juli 2012 - 20:02

    Kurt & Martine:

    Hallo,

    Het doet ons plezier om je belevenissen te lezen. De watervallen zullen wel indrukwekkend geweest zijn. Wij wisten niet dat er zoveel natuurschoon is in Ghana. Er is hier niet veel geweten over dit land. Het is pakkend dat je ondanks sommige ongemakken steeds met zoveel enthousiasme je reis beschrijft. Het wordt dan ook een gebeurtenis die je steeds gaat bijblijven. Blijf zoveel mogelijk genieten van ieder moment. Be happy, but be also careful.

    Groetjes,
    Kurt en Martine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Hallo, Op 30 juni 2012 ga ik naar Ghana,meer bepaald naar Tamale, om daar 5 weken lang vrijwilligerwerk te doen. Hier droom ik al van vanaf de kleuterklas en ik ben dan ook super enthousiast dat ik die kans eindelijk heb kunnen krijgen. Langs deze weg hoop ik dan ook af en toe eens een update te kunnen geven van mijn belevenissen op reis, zodat jullie ook vanuit het koude en regenachtige België kunnen meedromen.. ;-) Vele groetjes Jolien

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 11849

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Leven en werken in Ghana 2012

Landen bezocht: