Grenzen verleggen.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu Grenzen verleggen.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu

Grenzen verleggen..

Door: JolienDebacker

Blijf op de hoogte en volg Jolien

09 Juli 2012 | Ghana, Tamale

Hallo,

Dit weekend heb ik mijn eerste tripje gemaakt.
Zaterdag vroeg opstaan om de taxi te nemen naar het trotro-station.
Daar een trotro genomen en wonder boven wonder zijn we heel snel kunnen vertrekken want een trotro vertrekt pas als hij helemaal vol zit.
Maar wat voor ding was me dat, met zo`n 30 mensen in een klein busje gestampt, 3u lang rijden.. en na een uur deed mijn kont al mega veel pijn, en denk maar niet dat je je even kan strekken of verzetten ofzo, nee nee nog 2u lang de pijn weerstaan.. ik dacht echt dat ik bijna van die drukwonden zou gaan krijgen :p

Eenmaal aangekomen met een taxi naar het guesthouse. Heerlijk om op hotel eens te kunnen slapen, met een bed!! :-D

Eens we een beetje waren geinstalleerd hebben we een taxi genomen richting de krokodillen. met z`n 5en in 1 taxi. Zat ik eerst samen met Talitha op de voornste stoel en de andere op de achterbank, maar dat was echt veel te warm en toen had Talitha het fantastische idee om in de koffer te gaan zitten. God zij dank, had ik uiteindelijk de meeste en beste plaats van iedereen. :-D ik was zelf in slaap gevallen, want ik had die nacht niets geslapen. Was nog tot een gat in de nacht bezig geweest met muggenbeten openprikken ( vond mijn afrikaanse broer trouwens heel interessant, had hij echt nog nooit gezien dat zoiets kon ontstaan door een muggenbeet :p)
Onderweg naar de krokodillen hadden ze een slechte kerel opgepikt om de weg te wijzen,maar die was zo vervelend. Dus ja vanaf nu ben ik dus getrouwd, want da`s het enige middel om ze stil te krijgen. Gelukkig draag ik mijn ringen nog he.. ;-)
Bij de krokodillen moesten we kippetjes kopen om ze uit het water te lokken. Best wel zielig eigenlijk, die beestjes waren echt doodsangsten aan het uitstaan toen ze het water naderden. Nu 1 van die kippetjes was de lokkers te snel af en had het op een lopen gezet, maar die krokodillen gingen er wel achterna, dus toen heb ik het ook maar op een lopen gezet want dat kuiken was zo leuk om onze kant op te rennen, haha..
Nu, na dat showtje, werden de kleine krokodillen terug het water in gejaagd met stokken, want zij waren het gevaarlijkste en snelste leek mij.. en toen werd de big one uit het water gelokt, die was zo dik en slog dat je er dus gewoon kon gaan opzitten. Ik probeer zo dadelijk de foto`s online te krijgen :-D was echt vet, dat maak je geen 2 keer mee dat je zo dicht bij een krokodil komt, laat staan er eens op gaat liggen :p

Vervolgens zijn we nog wat verder gereden naar de grens met burkina faso. Normaal mochten we niet over de grens omdat we ons paspoort niet bij hadden, maar voor 20 cedi kon het wel weer. Dus ja, ik heb geprofiteerd van nederlanders die mensen omkopen, ik zou er zelf geen geld voor gegeven hebben.. :p Maar ik kan nu toch wel zeggen dat ik ook even in Burkina Faso ben geweest :-D

De volgende dag zijn we naar een bergje geweest. Prachtig natuur gebied, en leuk om een bos wandeling te maken over de rotsblokken enzo. Da`s echt mijn ding he, klimmen en klouteren over alles heen en om de 10m wachten en kijken hoe andere mensen sukkelen en bang zijn van rotsblokken.. ahja, een geboren aapje zeker?! Angst staat nu eenmaal niet in mijn woordenboek :-D ( heb ik dan met de krokodillen ook maar eens bewezen:p)
In dat bergje woonde een stam, daar zijn we bij de chief op bezoek gemoeten om door zijn village te kunnen wandelen. Plechtig even gaan groeten enzo. Hij had 18 vrouwen en die woonden dus allemaal rond hem, vandaar dus zijn village.. en het aantal kinderen daar was hij te tel van kwijt geraakt.. vies vuil mannetje!!

Vervolgens zijn we de priester gaan opzoeken want die zou ons verder moeten begeleiden naar een heilige grot, waar je offers kan brengen als je met een probleem zit en dan krijg je antwoorden ofzo, nu ja ieder zijn ding..
Na nog wat klouterwerk waren we dan bij de heilige grot gekomen. Daar was het blijkbaar traditie dat je zowel als vrouw of als man topless naar binnen gaat, broek tot boven de knieen en blote voeten (dus volledig omgekeerd dan wat we in Tamale moeten dragen)
Nu ik heb vriendelijk gepast.. Ik ga echt niet in mijn naakie voor andere mannen gaan staan.. Ze kijken er zogezegd niet naar en hebben daar geen behoefte aan, maar op dat vlak vind ik de jeugd hier anders wel genoeg verwesterd dus nee bedankt.. Misschien vind ik dat over 10 jaar niet erg, maar nu vind ik dat ik nog te jong ben :-D Achteraf voelde ik me wel een beetje stom dat ik het dan niet had gezien die grot langs de binnen kant, maar ik moet toch 1 principe in stand houden he :-)

Vervolgens hebben we de tocht terug gezet naar het guesthouse om onze spullen op te halen en dan terug met de trotro naar Tamale.
Grappig werden onderweg 2 ghanezen echt misselijk, stonden ze uit het raam te kotsen. vond ik best wel grappig dat de plaatselijke bevolking niet tegen de trotro kan en wij wel..

Eenmaal terug thuis, heerlijk geslapen :-D

Tot de volgende
Groetjes
Jolien
xx

  • 09 Juli 2012 - 18:31

    Lena En Gilbert:

    Grappig hoor!
    We hadden u nog zo verwittigd dat je van de honden en de apen moest blijven. We dachten nu wel dat je wist dat die andere beestjes nog gevaarlijker kunnen zijn ;-)
    Papa zegt dat hij al uitkijkt naar de verhalen dat je nog niet beschrijft.
    Groetjes




  • 09 Juli 2012 - 19:39

    Manon:

    Hey,

    Ik lig soms echt plat van het lachen met al je belevenissen. Heel plezant om te lezen! Om op je vorige berichtje terug te komen, ik denk dat het inderdaad leuk zou zijn als je een meer persoonlijk projectje kunt doen, dan mee te doen in een groot project. Ik denk dat kleine dingen zoals een pop, nieuwe schoenen etc. voor hen heel veel betekent.
    Hopelijk laten de muggen je een beetje gerust en zoeken ze binnenkort een ander slachtoffer :)
    't Amusement nog!
    x

  • 10 Juli 2012 - 09:00

    Glenn:

    Jolien, wat ben je toch een hilarische schrijfster mede dankzij al jouw belevenissen daar :p!
    Om 3 uur lang als sardienen in een blik op een trotro geprest te zitten, mag jou wel op het einde van de dag een hemels bedje als beloning te wachten staan ;)!

    De Afrikaanse mannen dienen zich maar al te graag gretig aan je op, naar het schijnt is het openbaar vervoer dan ook de ideale plaats bij uitstek om iemand te leren kennen :p je weet ze blijkbaar gemakkelijk af te schepen door een goedkoop smoesje te verzinnen nl. je huwelijk veinzen hahaa geniaal toch :D!

    Ja, het kippetje probeerde nog een allerlaatste, vergeefse vluchtpoging op te zetten om uit de klauwen van de krokodil te geraken door naar jouw richting toe te lopen . Maar mispoes, het mocht dus voor het kippetje niet baten.. gaaf om eens zo dicht bij de krokodillen te zijn, je adrenaline zal op dat moment wel op hol geslagen hebben :p

    Ik zou zeggen: Keep up the posts!
    En nog een ik-mis-je-onbeschrijvelijk-veel-knuffel..

  • 16 Juli 2012 - 15:22

    An:

    Hey Jolien!

    Vandaag was de dag dat ik rustig de tijd kon nemen om al je reisverslagen te lezen.
    En amai, wat jij allemaal al hebt beleefd! Het lijkt erop dat dit wel het avontuur wordt, dat je ervan had verwacht. Ik moet wel zeggen dat ik je sowieso bewonder voor je ambitie en wat je allemaal wilt doen, maar hierlangs ook een dikke chapeau voor hoe veerkrachtig jij bent. Ik weet niet of ik zo goed zou kunnen omgaan met de taferelen die jij daar al hebt gezien en voor ons beschreven hebt, zoals dat van die 'toilet' achter het muurtje of de mieren bij de douche of het geweld tegen kinderen en waarschijnlijk nog zoveel meer... Het doet me echt deugd te horen hoe jij vol leven vertelt en dus hoe goed het met je gesteld is!

    Ondertussen ben ik tijdens de 'gezellige' regenbuien aan het schrijven over mijn leventje hier. Maar meer kijk ik uit naar jouw volgend verslag!

    Ik denk elke dag aan je! Hopelijk blijft het je daar prima vergaan!

    Dikke knuffel met een pakketje vol wensen van goed geluk voor jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Hallo, Op 30 juni 2012 ga ik naar Ghana,meer bepaald naar Tamale, om daar 5 weken lang vrijwilligerwerk te doen. Hier droom ik al van vanaf de kleuterklas en ik ben dan ook super enthousiast dat ik die kans eindelijk heb kunnen krijgen. Langs deze weg hoop ik dan ook af en toe eens een update te kunnen geven van mijn belevenissen op reis, zodat jullie ook vanuit het koude en regenachtige België kunnen meedromen.. ;-) Vele groetjes Jolien

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 11851

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Leven en werken in Ghana 2012

Landen bezocht: