Laatste dagen.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu Laatste dagen.. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu

Laatste dagen..

Blijf op de hoogte en volg Jolien

30 Juli 2012 | Ghana, Tamale

Hoi,

Hier ben ik weer met misschien het laatste verslag vanuit Tamale.

Manon, kmoet eerlijk zeggen dat ik de spin uit het oog verloren ben en mijn tassen stonden open, dus laat ons hopen dat hij niet stiekem een visum heeft aangemaakt in mijn valies :p Jammer dat de foto`s nog altijd niet lukken,maar aan de andere kant wil ik toch liever je gezicht zien als je de foto ziet hahaha.. :p

Kvind wel fijn dat jullie mijn verhalen zo goed vinden, iik krijg zelf al werkaanbiedingen :p Als dat nog 2 weken kan wachten dan wil ik gerust wel helpen met het aanmaken van de folder. :-D

Dit weekend heb ik nog eens dubbel en dik genoten van mijn laatste weekendje in Ghana. Zaterdag na het plaatsen van mijn blog gaan uiteten en dan in de namiddag gaan zwemmen. Het was eerst bakken in de zon terwijl we de enorme lange fietstocht weer aan het afleggen waren. En toen we toekwamen snel een duik genomen int zwembad en plots begon het te overtrekken. Vlug nog effe een douche nemen, moest ik toch effe van profiteren want ik kan mijn haar niet meer wassen tot donderdag ofzo.. Ik krijg wel weer een emmertje om mij te wassen hoor, maar ik krijg er deze keer geen 2e kleiner emmertje bij om te gieten, tenzij ik de volle 10 liter over mijn hoofd giet.. maar ik sta daar ook open en bloot zeg maar dus dan vind ik het een beetje raar om nog sensueel het haar te staan wassen ook :p
Maar goed het begon dus te overtrekken en de Ghanezen van het zwembad begonnen echt te lopen met vanalles.. kdacht amai wat krijgen we nu een Ghanees die loopt? Dat betekent... RENNNEN!!!

Per seconde dat je naar boven keek kwamen de wolken dichter en dichter, maar ik zag dat waar ik naar toe moest nog een gat was dus ik hield het voor bekeken, liet iedereen achter ( want ik ben toch de enige die die richting uit moest, lucky me!) en dan op de fiets gaan rennen tegen de wolken in.
Het ging eerst goed, tot ik in een bepaalde weg naar links moest en toen was ik parallel met de grens van wolken aan het rijden.. spannend
Vooral als ik trager begon te rijden omdat ik de weg niet meer zeker wist.. een paar keer gevraagd aan rennende ghanezen die mij gewoon vlug vlug beantwoorden met gewoon rechtdoor..
Dan eindelijk de straat naar rechts gevonden, beetje verder begint het te gieten en te gieten.. kdacht ja nu ga ik toch weer lekker Ghanees gaan spelen en aan de kant gaan schuilen.. Waren er mensen zo vriendelijk om plaats voor me te maken op een bank :p
Na een uur wachten en de straat een rivier te zien worden, bedacht ik net dat de weg een beetje verder stopt en overloopt in een aardeweggetje en als de weg hier al een rivier was wat geeft dat dan bij mijn hutje? En het zou over een half uur al gaan regenen, dus toen was ik maar terug gewoon Belg geworden en op mijn fiets gesprongen om mijn hutje te gaan zoeken.. Ze verklaarden mij natuurlijk allemaal gek, maar ik had dan maar uitgelegd dat het over een half uurtje donker zou gaan worden en dat het de 1e keer was dat ik mijn compound moest vinden en dat het dus in het donker niet goed zou komen :p

s`Avonds was Bash me dan nog komen ophalen voor een filmavondje. Was bijna verbaasd een laptop te zien met gedownloade films.. Grappig eigenlijk hoe ze hier met 1 voet in het verleden leven en met de andere in de toekomst. Zoals bij mij in de compound ook, staan ze te koken op houtskool, water halen ze van super ver op hun hoofd, hun huis zijn hutten zonder stromend water, zonder electriciteit en plots gaat er een high tech gsm af.. ( vraag me trouwens af waar ze de stroom van halen om die dingen op te laden, ik vermoed eigenlijk dat ze voor zichzelf wel electriciteit hebben, want mijn eerste avond was ook het hele dorp bijeen gekomen om bij ons tv te zien..ze mogen dan ook wel es investeren in een lampje voor mijn hutje.. :p maar ik red het prima hoor met mijn zaklampje )

Zondag
Stralend mooie dag, hebben we besloten onze zwembad trip opnieuw te doen. Tegen dat ik helemaal tot daar gefietst was stond mijn broek al in mijn knieen gebrand.. Vlug insmeren met factor 50, maar zelf dat heeft niet mogen baten.. letterlijk verbrand van kop tot teen.. vraag me af waarom een mens dan factor 50 koopt. Zo fel had ik de zon hier nog niet meegemaakt dat ik niet wist waar gekropen om schaduw te vinden.. MAAR, als de pijn weg is ben ik wel lekker bruin, joepie!! hopelijk vervel ik dan niet op vrijdag ofzo..
In de namiddag kwamen de wolken er dan weer aan, deze keer hebben we wel snel genoeg alles ingepakt, maar toen waren de wolken overgewaaid.:p

S`avonds dan wat spelletjes spelen met de gastgezinkindjes. Had ik zo`n typisch afrikaans spel gekocht, wat ik vroeger altijd op de computer speelde, en namaakte in papier.. :p en dan zaten ze met 2 echt super lang dat spel te spelen. Ik zat daar echt van gezellig, mag ik misschien ook es mijn eigen spel spelen? :p maar ja ik bak er toch nog niets van hoor, die zijn zo goed daar in.. En da`s echt gewoon puur tellen en rekenen.. ongeschoold zeggen ze dan?

Vandaag heb ik alleen maar gewerkt. Niets speciaals gebeurd eigenlijk. Of ja toch wel. Talitha zat op kantoor en was haar huissleutels ergens in Tamale verloren en we waren bezig over het feit dat haar gastgezin (mijn vorige dus) wel reservesleutels zou hebben. Kzeg ja, bij mij is het ook goed georganiseerd, alle reservesleutels hangen aan dezelfde bos.. En ik zou het laten zien en ik pak de sleutelhanger waar ook mijn fietssleutel aan hangt en... OEPS!! alles kwijt.. zaten we daar met 2 zonder huissleutels, het was zelf niet meer geloofwaardig dat ik OOK mijn sleutels kwijt was.. Vooral als we het allebei aan Bash moesten opbiechten.. Zegt die. `what is wrong with you 2! Als straf moet je dansen om onse hersenen terug op te frissen` haha, heb ik niet gedaan dus.. :p Maar Bash heeft net laten weten dat mijn gastgezin de sleutels heeft gevonden dus ik ben ze vast voor mijn deur al verloren.. tof dat ik het nu pas merk.. :p

Straks gaan we weer met z`n allen gaan eten bij de lodge. Met een persoonlijke kok, njammie njammie ik kijk er weer naar uit. Want ik krijg nu al 4 weken hetzelfde en ik kan het gewoon niet meer zien, als ik mijn bord krijg dan heb ik na een paar happen al genoeg, terwijl ik int begin altijd mijn bord helemaal uitat.. dus als ik thuis kom wil ik GEEN rijst of spaghetti met spaghettisaus en ook geen eieren meer, kheb er nu genoeg gegeten voor de rest van mijn leven denk ik.. :p
Maar tis ook beetje afscheid want het is de laatste keer dat ik met alle vrijwilligers samen kan eten.. :-(

Ik ga de Ghanese cultuur en de vrijwilligers in ieder geval enorm missen. Heb een mooie tijd gehad en ik vrees dat er mij thuis een pijnlijke koude douche staat te wachten als alles terug zijn gang gaat, maar de `gezellige` drukte zal vast weer even snel wennen :p ( ik ben trouwens koude douches naderhand toch wel al gewoon oor..)
Ik heb me ook voorgenomen om de laatste dagen weer alles maar als vreemd en abnormaal en lachwekkend te beschouwen, kwestie van de cultuurshock weer wat minder te maken :p

Ik weet niet of ik deze week nog online geraak. Woensdag is mijn laatste mogelijkheid en die dag zal vast ook nog wel heel druk worden, inpakken en weer verhuizen naar het kantoor en afscheid nemen van iedereen enz...

In ieder geval volgt er nog een blogmomentje vanuit het Belgenland over mijn laatste dagen, want die beloven ook weer een hele uitdaging te worden. Ik ga samen met Sabine naar Kumasi reizen, daar hopen op een goeie verbinding naar Cape Coast en dan gaan we vrijdag nog een natuurpark bezichtigen en een slavenfort. En zaterdag dan ga ik terug naar Accra en hopelijk gaat alles vlotjes zodat ik op tijd mijn vlucht kan halen. Maar ik heb wel ruim de tijd normaal.. En dan ben ik zondag terug in Belgie.. Sjongejonge, het gaat zo vlug!!

Geniet nog allemaal van het lekkere weer in Belgie. En geniet nog van de ademtijd die je nu hebt, want als ik terug ben dan wordt je vast overdonderd door verhalen.. maar de eeuwige slogan blijft gelden. Blijven ademen, dan kan er niets gebeuren!! ;-)

Groetjes
xx

  • 30 Juli 2012 - 18:46

    Lena:

    Geniet maar van uw laatste dagen. Ik zal deze week nog een keer rijst en spaghetti eten zodat er de komende weken geen meer op het menu staat :-)

  • 31 Juli 2012 - 22:54

    Glenn:

    Jolien, je Afrikaans avontuur begint nu inderdaad wel stilaan op zijn einde te lopen.
    Profiteer nog maar enkele dagen volop van de Ghanese leefwereld.
    Wij beginnen al de dagen af te tellen.
    Nog een dikke knuffel en tot binnenkort !
    Glenn en familie

  • 03 Augustus 2012 - 15:40

    An:

    Hey Jolien!

    Het is nu vrijdag, dus ik vermoed dat je ergens in een natuurpark of slavenfort bent. Dit is dan echt zo goed als je laatste dag, wat voor jou zo zijn twee kanten heeft, maar voor mij grotendeels toch wel een opluchting is! Ik heb je reisverslagen gevolgd en gezien dat het je daar heel goed gaat, maar elke dag aan je denken en weten hoe je daar je plan moet trekken, dat wekt toch ook wat zorgen.
    Geniet er nog van, Jolien! Maar zorg er vooral ook voor dat je snel en heelhuids weer hier bent!
    Je zegt wel dat we moeten genieten van onze ademtijd nu we nog niet overspoeld worden met verhalen, maar ik kijk er enorm naar uit je terug te zien (behalve dan hoe bruin je zal zijn, vergeleken met mijn melkhuid)! :p

    Veel geluk op de terugreis en hopelijk tot snel!
    An

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Hallo, Op 30 juni 2012 ga ik naar Ghana,meer bepaald naar Tamale, om daar 5 weken lang vrijwilligerwerk te doen. Hier droom ik al van vanaf de kleuterklas en ik ben dan ook super enthousiast dat ik die kans eindelijk heb kunnen krijgen. Langs deze weg hoop ik dan ook af en toe eens een update te kunnen geven van mijn belevenissen op reis, zodat jullie ook vanuit het koude en regenachtige België kunnen meedromen.. ;-) Vele groetjes Jolien

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 11843

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Leven en werken in Ghana 2012

Landen bezocht: