Vervolg eerste dagen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu Vervolg eerste dagen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jolien Debacker - WaarBenJij.nu

Vervolg eerste dagen

Door: JolienDebacker

Blijf op de hoogte en volg Jolien

05 Juli 2012 | Ghana, Tamale

Hoi,

Hier ben ik alweer want het begon zo wat te regenen dus ik dacht ik kan maar beter gaan schuilen en iets nuttigs doen. Ik was net even naar het centrum gegaan om chocopasta en la vache qui rit te kopen, want smorgens krijg je bij het gastgezin alleen maar zoet brood en thee. Jaja, ik ben thee beginnen drinken, die koffie was me niets maar aangezien ze hier geen melk hebben en droog brood met water nu ook maar triest is ben ik maar thee beginnen drinken met VEEEEL suiker :p En ja choco zoals bij ons is te krijgen maar is echt super duur, want ze weten dat toch alleen de blanken het kopen. Dus ik heb me maar verlaagd tot de choco van hier, ik hoop dat die me ook zal bevallen.

Tof om jullie reacties te lezen, al is het verhaal van manon nogal in contradictie met wat glenn gisteren stuurde, dat hij aan het genieten was van de airco omdat het snikheet was in belgie.. wat voor weer hebben jullie nu? :p Ik in ieder geval heeel veel regen, maar da`s ook wel speciaal, dan ligt het leven hier volledig stil en zodra het over is begint alle drukte terug. Vandaag heb ik trouwens mijn eerste lekke band gereden op mijn fiets. Dan maar naar de fietsenmaker, begon het daar emmens hard te regenen, ik dacht ja doe maar rustig aan hoor, ik zit hier nog wel even. Plots zegt hij ja ik ben klaar, ik zei oh ja dat is goed, maar ik bleef gewoon rustig zitten,haha. Als ik 1 mentaliteit van de ghanezen wil overnemen dan is het wel niets doen als het regent.. :p Koste me trouwens 50 ghanese cent, als je het omrekent dus ongeveer 20 cent voor jullie.. mogen ze in belgie wel wat van leren, in leuven betaalde ik 2euro om mijn band 3 cm op te schuiven zodat ik weer kon fietsen en toen vond ik het spot goedkoop, niet dus! :p

Goed om het dan even over maandag terug te hebben. Ik moest eerst om 4u klaar staan om de bus van 7u te halen, maar mr prince vond het niet nodig om zo vroeg op te staan omdat het een feestdag is en er dan niet veel reizigers zouden zijn naar Tamale. Dus we mochten uitslapen en om 5u klaar staan, hele verbetering.. We hebben ons ontbijt toen ook nog wel opgeeist, stonden ze ons vierkant uit te lachen dat we zo vroeg wilden eten, ja we moeten toch een laagje hebben als je een hele dag op de bus moet, en ik had zelf nog niets van eten gekocht daar in accra behalve tuc-koekjes.. uiteindelijk kregen we wel ontbijt maar we kregen toch wel schoon nen boterham minder dan gisteren, haha..
Daar aangekomen in het busstation iets voor 6u, was het hek van de dam, de andere meisjes moesten naar Kumasi, ik moest naar Tamale dus Randy had zijn handen goed vol met ons.. de bus van Kumasi ging bijna vertrekken dus Randy moest zich echt gaan haasten om de meisjes er nog op te krijgen, maar is precies niet echt op de correcte manier gebeurt, hij zat daar wat te roepen op die werkertjes, schoof hun wat geld toe en ze werden op de bus gezet, amper tijd om afscheid te nemen.. en toen pas kreeg ik een gevoel van eenzaamheid, eens die 2 weg waren besefte ik van jij bent de volgende aan de beurt en je bent alleen.. maar veel tijd om te treuren kreeg ik ook niet hoor de bussen naar Tamale waren vol, prachtig dan staat een mens om 4u op om de bus te halen dan nog ben je te laat, haha.. dus ik zou dan op een bus gezet worden die Tamale zou passeren en die zou mij er dan wel uit zetten als we er waren. Oke, een uur wachten op die bus dan maar. Ohja, bij mij ging alles trouwens wel volgens de regeltjes, bagage laten wegen en mooi betalen per kg. plus mijn Zitplaats betalen :p
Dan zaten mijn valiezen eindelijk op de bus plots komt er iemand zeggen van ah, moet ze naar Tamale ja neem dan mijn bus he er is nog plaats.. en of dat er nog plaats was, echt zo`n luxe bus had ik nog nooit gezien, kunnen de europeanen nog heeel veel van leren, zelf de zeteltjes in eerste klas in de nmbs zitten niet zo goed.. dus ja toen zat ik toch op een rechtstreekse bus naar Tamale

Na een tijdje was ik wat in slaap gevallen maar dat was van korte duur, werd ik bijna uit mijn zetel geschud omdat de bus zich leek klem te rijden, ik dacht ooh nee, ik ga echt geen bus gaan duwen uit de modder hoor :p
maar hij kon er vanzelf terug uit, gelukkig maar. Maar vanaf dan was de weg echt een hel, over de rotblokken, door de modder, blijkbaar zijn ze er al een tijde aan bezig aan die weg, want die man op het vliegtuig (met zijn zoontje) vertelde me iets over een slechte weg, maar wist ik veel waar hij het over had.. was me toen wel even duidelijk geworden hoor hahaha.. en toen vond ik het echt wel schrijnend, mensen hun huisjes, of wat het ook moest voorstellen waren echt niet fijn om aan te zien. En de organisatie had gezegdvan je ziet het armer en armer worden en we waren toen nog maar 1u onderweg, ik dacht echt van oooh jee, kan het nog erger dan?! Kon ik me toch echt niet voorstellen!!

Ahja, op de bus zat ik als enige blanke op de bus, dus ik heb me wijselijk van voor ergens gezet, dus ik denk dat een groot deel van de bus het nog niet door had dat er een blanke mee was tot bij de eerste stop dan.. Hoewel, heel raar hoe mensen je kennen zonder dat jij het weet.. kwam er in Accra een jongen naast me zitten bij het busstation en ik dacht ja lap, Randy is 2min weg en daar zijn ze al.. maar eigenlijk was hij heel vriendelijk, zegt hij ja ik zat bij met jou in het vliegtuig zaterdag.. was me dat even schrikken zeg, van zo`n grote stad kom je net iemand tegen die jou al kent.. ja als blanke is het nu niet echt moeilijk om herkent te worden lijkt me, haha..
Wel tof, bij elke stop kon ik dan een babbeltje slaan met hem en zijn vrouw. Hele vriendelijke mensen ik kreeg zelf zijn visitekaartje :p

Da`s hier heel typisch, iedereen vraagt echt je naam en je nummer. Blijkbaar willen ze gewoon zoveel mogelijk nummers hebben als een soort van standing, maar eigenlijk ook heel handig want door al die contactpersonen weten ze perfect bij wie ze terecht kunnen voor een bepaald probleem of om ergens voordeel te doen. Merkte ik echt heel hard toen we op toer waren met Randy en dat zorgt er ook wel voor dat hij voor alles een oplossing had of wel iemand had die te vertrouwen was om voor ons te zorgen. Ja Randy was echt zo`n leeuwtje die voor zijn welpjes moest zorgen precies. Echt cool :p Nu heb ik daar Bash voor :-D

Goed om terug te komen op het busavontuur. De eerste stop was echt super modern, kon je zelf voor zo`n bakje staan zwaaien om een papiertje te krijgen om je handen af te drogen ( ik weet de naam eigenlijk niet:p)
De 2e stop was nog een toilet, maar daar heb ik me al niet meer neergezet. En ja verder op de bus zat ik eigenlijk te denken van zo gek dat ze zeggen dat iedereen last krijgt van diarree, ik heb er helemaal geen last van in tegendeel ik zou heel graag es een kakje doen (ja sorry, diarree en zo moet ook tersprake komen :p) en ja blijkbaar had god mijn smeekbede aanhoord en ik moest dus nodig een kakje doen bij de 3e stop.. ooooohhhh my god, wat was me dat!! ik betaalde en toen kwam ik in een gebouwd muurtje, ik dacht euh oei ben ik verkeerd, het loopt hier dood? Dus ik wist even niet wat gedaan, stond ik even rond mijn as te draaien van ja wat nu gedaan? Kwam er `gelukkig` nog een vrouw binnen, en die trok zonder problemen haar broek naar beneden, ging op het muurtje staan en liet haar plas vallen achter het muurtje op de grond.. ja ik heb stiekem gekeken want ik wist nu eigenlijk niet op welk deel ik moest gaan staan en welk deel van de muur bedoelt was om behoeftes op te doen.. ik heb er geen foto van genomen want ik vond het echt iets te schrijnend en ik was zo in shock dat het zelf niet in me was opgekomen.. Nu, had ik geen kakje moeten doen was ik dus gewoon terug gekeerd. Dit had een vrijwilligster ook gezegd bij de bijeenkomst dat ze bij de derde stop welf betaald had, naar binnen ging en direcht teruggekeerd was.. maar ik moest dus nodig.. hahahah, toen heb ik wel gemaakt dat ik weg was hoor, want ja dat lag daar dan maar op die vloer zeg maar, ik verstond niet dat er geen meerdere waren, moest je dat dan zelf opkuisen ofzo? want op zich was dat wel proper, maar ik had nu precies geen zin om mijn eigen kak te gaan opscheppen en in een zakje te gaan doen haha, dus ja laten liggen en maken dat je weg bent lijkt me.. maar volgens mij gaan ze het toch weten dat ik het was want ik ben de enige die wc papier gebruik hahaha.. Ahja, dat het een teken mag zijn dat ze wc`s moeten bouwen!!

Dan 3u later aangekomen in Tamale. Stond Bash me op te wachten. Het eerste wat me opviel was zijn litteken in zijn gezicht. Ik dacht oei wat heeft die gedaan, maar in de loop van de dagen is het me opgevallen dat iedere oudere persoon het heeft, ofja toch met een trouwring aan dus ik dacht ja oke mssn een symbool voor getrouwd zijn. Maar toch vond ik het raar, de ene hebben het op hun voorhoofd, sommige hebben er 2, andere vertikaal, andere horizontaal.. dus ik was er niet goed aan uit. Nu heb ik het vandaag gevraagd aan 2 hollanders en de zeiden dat het iets was om te tonen tot welke stam je hoorde.. nu ik hoor dan nog liever tot geen stam dan zo verminkt te worden lijkt me.. en vandaag zag ik ook een kinderbuikjem de stond vol met schrammetjes en littekentjes, echt zielig..

maar om dan terug te komen op Bash, het 2e wat me opviel was zijn gangpatroon.. jaja, beroepsmisvorming, volgens mij heeft hij een kunstbeen, want die liep zo`n beetje als een kip, maar ja ik durf het niet te vragen hoor.. :p
En toen zei hij, ooh je hebt niet veel bij kom we gaan op de brommer naar het kantoor.. ik dacht niet veel bij?! Heb je me al es goed bekeken, ik heb een rugzak, een trolly en nog een tas.. legt hij alles mooi op zijn stuur, ik achterop met zijn helmpje, zat hij me nog uit te lachen ook> Ik wist niet wat gedaan met mijn zonnenbril, omdat die anders stuk zou gaan, dus ik had die dan maar aangedaan, haha dus met die bril en de helm leek ik blijkbaar op een pilootje die ieder moment kon opstijgen, haha

Oh ja, sorry moeder en vader, ik moest wel achterop de brommer want om alles te lopen daar had ik nu ook geen zin in. Ik zei hem nog van my parents will kill me if the know it. Hij zei ooh heb je dat nog nooit gedaan? Welkom in Tamale!
Ik begreep toen niet goed wat hij bedoelde maar dat werd me de volgende dag wel snel duidelijk.Er zijn 2 grote wegen hier en dat is echt een drukte van jewelste, als je de straat oversteekt dan moet je lopen voor je leven. En heel typisch is dus aan de rode lichten dat ze met zo`n 40 brommertjes klaar staan en van zodra het groen word is het een race om op te trekken.. haha wel cool om te zien hoor.. nu met mijn fiets is het precies gevaarlijker dan met de brommer:p

Aangekomen op het kantoor, heb ik Roy ontmoet. Hij spreekt hollands maar ziet er zwart uit en toen ik vroeg of hij ghanees was was die wat beledigd, van ik ben wel nederlands hoor, ik lijk toch helemaal niet op ze? Ik dacht ja dan heb je nog niet goed in de spiegel gekeken, maar goed ik heb dan maar niet meer verder gevraagd.. mssn is die gewoon zwart geworden van daar te wonen, al vraag ik me af of dat wel kan hahaha

Toen ben ik ook wat ziek geworden, is me ook een genant verhaal zeg. Was roy tegen me aan het praten en ik zat te wippen op mijn stoel, want ik wou het wel inhouden zeg maar.. maar zoals we in leuven dus hebben zitten fantaseren van wat je dan moet doen, wel ines en jolien als je ziek wordt in marokko ik garandeer je u dat je het niet kan inhouden, dus neem die pampers maar mee in de woestijn haha..
dus ja ikke weglopen naart wc, heel die pot onder.. haha en toen.. geen stromend water meer om te spoelen.. kdacht shit dat meen je niet, dit kan ik nu toch ook niet zo laten.. met schaamrood op de wangen gaan zeggen tegen roy dat er geen water was. Gebeurt blijkbaar wel vaker dat het water afgesloten was. Dus dan maar 2 emmers vullen uit de regenput ( ja het kantoor is zo`n luxe beestje met een waterput, roy zei dat het verschil er wel moest zijn he als ik hem erover aansprak..) Gelukkig alles weggekregen.

ahja, je mag hier ook geen toiletpapier in het toilet gooien, dus wel een beetje vies als je alles in de vuilbak moet gooien. Heb ik een paar keer vergeten uit gewoonte.:p

Volgende dag was ik beter. Ik zou een introductiedag krijgen maar het regende heel hard dus ik heb de hele voormiddag moeten wachten tot het over was. Dus bedankt Manon voor het `Ik verveel me in Ghana`boekje. maar ik ga er heel zuinig mee om want ik zal het ng wel veel nodig hebben :p

Als het dan eindelijk over is, was er een probleem met de kliniek ofzo, waar vrijwilligers die volgende week toekomen zouden werken. Ik mocht mee met Bash om een brief af te geven in de kliniek omdat ik daar anders toch maar zat en dan kon ik in een haastje de stad een beetje zien, van achter op de brommer weer :p En ja wel fijn dan had ik de kliniek ook al eens gezien, hoe het daar aan toe gaat. Niets speciaals, het beeld dat iedereen wel kent denk ik super veel mensen die staan te wachten in de gangen..

Toen waren Bash en Roy wat boos omwille van het probleem in de kliniek, ik weet er het fijne niet van, maar het ging erom dat zij zouden moeten betalen om vrijwilligers te laten werkn, terwijl we gratis werkkrachten zijn.. onnozel eigenlijk.. dus ja toen lieten ze me achter op kantoor om het te gaan oplossen dus daar zat ik dan weer schoon wortels te schieten..
Dan om 4u mocht ik eindelijk mijn rondleiding beginnen, maar dan max 2u, want om 6u wordt het hier donker.. En ja toen heb ik mijn eerste muggenbeten opgelopen. Ik was nochtans wel ingesmeerd maar valt niet te ontlopen denk ik hier.. de meeste zijn wel klein, maar 1 is echt heel lelijk en ik heb die pomp niet bij om vocht uit te zuigen en ook geen naald om open te prikken. behalve de naalden die ik van manon kreeg maar ik spaar die dan liever op voor als ik in het ziekenhuis zou belanden. Dus ja spannend, voorlopig ben ik nog niet ziek, maar de incubatieperiode is 7 dagen.. dus we will see next week thuesday. En ondertussen leef ik gewoon rustig verder.

Gisteren zou ik dan naar het project gebracht worden, maar die mens had geen tijd voor me dus weer een verloren dag.
s`avonds werd ik naar het gastgezin gebracht. Ik heb een kamer met enkel een matras op de grond en absoluut geen goeie! een zeteltje en een stoeltje en tafeltje, maar op zich wel proper dus ik ben blij met mijn kamer. Nu was ik wel iets minder blij om mijn muggennet op te hangen als je weet dat de plafond 3m boven je hoofd hangt en jij daar staat met eenmini lengte van nog geen 1m60.. dan had ik eerst een stoel op de matras gezet kwam ik er aboluut nog niet bij. Dan de zetel op de matras gezet, bleef zelfde resulaat en was niet zo stabiel.. en toen had ik het gevonden, matras aan de kant, zetel onder het haakje (god zij dank hing er al een haakje, anders had ik nog een groter probleem) en toen de stoel op de zetel, en dan klimmen maar.. jaja ik kan officieel een carriere in het circus beginnen denk ik.. het heeft me zweet en tranen gekost, net geen bloed lijkt me hahah

eindelijk naar bed, we hebben een toilet en een soort van douche.. en een paar leuke huisdieren in de washroom.. een fille aan miertjes, heb ik vandaag eens gevolgd en eindigt aan de doucheknop, dus ik heb 10min nodig gehad om me mentaal voor te bereiden om die doucheknop om te draaien.. en ja gisteren avond had ik een ander huisdier in de badkamer.. een kakkerlak.. had ik dus nog nooit gezien, ik bestudeerde het want leek een immense kever en toen ik ontdekte dat het vleugels had ben ik gaan lopen.. komt de huismoeder kijken van wat is er gaande, ik zeg ja een big animal in the shower, oh zegt ze dat kleintje?? kdacht shiittt kan het nog groter dan? toen heeft ze het voor me gedood, joepie zeg..
ik heb er geen 2e meer tegengekomen dus ik leef nog..

vandaag meegemogen naar het project, een spastisch kindje en een kindje met down syndroom, dat ziet er maar gek uit eigenlijk haha.. ik heb er een foto van genomen om te bewijzen dan. maar dat kindje werd echt niet verzorgd, hij kreeg verse kleren omdat wij hem moesten aanraken, dus ik denk dat het dan feestdag voor hem is als wij komen.. en voorbijgangers die wilden op hem slaan.. hier worden dus echt nog serieus goeie klappen uitgedeeld aan kinderen die iets verkeerd doen, totdat ze op de grond liggen echt en dus ook als ze gehandicapt zijn, dus we moesten hem wat gaan beschermen.. echt erg eigenlijk.. Bash vertelde dat hij zijn zusje slagen had uitgedeeld omdat ze gelogen had en nu is ze al 3 weken `ziek`.. leuk zeg! maar ze hebben ons gezegd als het voorkomt dat we dan even naar buiten moeten gaan en ons er niet mee bemoeien..

ooh jee, tijd weeral om. dus ik zal weer moeten afsluiten
volgende keer weer meer

doei!! :p

xx

  • 05 Juli 2012 - 18:16

    Ines:

    Oh nee, is het al van dat! Ja die pampers ga ik toch niet meer in mijn zak krijgen vrees ik :p! Hopelijk hebt ge er niet meer te veel last van!
    Uw kineskills hebt ge dus nog niet moeten bovenhalen:)? Zorg maar goed voor die kindjes, want het klinkt maar zielig hoe ze die daar behandelen!

    En sowieso dat die kakkerlakken tegen het einde van de reis uw beste vriendjes zijn geworden, ge zult ze nog wel genoeg tegenkomen, net zoals ik:p

    Vanaf morgen ben ik ook weg, dat betekent veel leeswerk tegen dat ik terugkom:p Maarja, dan beschouw ik het als een boekje, het leest in elk geval leuk;)
    Veeeeeeeeeeeeel plezier!!

  • 05 Juli 2012 - 19:16

    Lena:

    Papa leest ook uw verslagen en je hebt heel, veel groetjes.

  • 06 Juli 2012 - 06:43

    Gilbert:

    Ik heb ze dus allemaal gelezen. Krijg soms een krop in mijn keel van medeleven.
    Stom dat we dat pompje voor de beten vergeten hebben mee te geven.
    Het heeft hier deze nacht ook met bakken naar beneden gekomen.
    Kijk al uit naar het volgende verslag.

  • 06 Juli 2012 - 07:56

    Glenn:

    Jawadde Jolien :p! Een hele boterham om te lezen en dan denk ik bij mezelf dat je dan nog niet alles kwijt hebt van wat je aan ons allemaal wou vertellen. Ik had alleszins geen chocopasta nodig om er een tijdje zoet mee te zijn ^^

    Ik wil nog even de schijnbare contradictie tussen Manon en ik wegwerken. Het weer is hier wisselvallig. De dag begint meestal zonnig en eindigt dan in regenbuien, maar het blijft wel drukkend warm. Dus een typisch, Belgisch zomerweertje :p

    Het wordt ook eens hoogtijd dat je aan het echte vrijwilligerswerk kunt beginnen, want daarvoor ben je tenslotte gekomen :) Zo te lezen, is de toestand van hoe ze die kindjes daar behandelen inderdaad wel erg schrijnend :(! De Ghanezen verstaan blijkbaar ook iets totaal anders onder het ouderlijk gezag dan hoe wij dat nu kennen :p

    Je moet nu ook niet de muggen verleiden hé. Laat ze maar liever op een ander gaan.
    Sta maar vooral goed je mannetje tegen al dat ongedierte.
    Ik heb het gevoel dat je het daar al uitstekend doet!

    Je hebt ook weer een prachtig verslag geschreven ;)
    Nog heel veel plezier de komende dagen!!

    veel liefs,
    Glenn

    ps: Mr. Bubbels voelt zich hier al helemaal thuis als een visje in het water en je hebt ook de complimenten van hem :p!

  • 06 Juli 2012 - 08:00

    Kurt & Martine:

    Het doet ons een plezier dat je jouw ervaringen via deze weg zo goed laat meebeleven.
    Maak er maar op elk gebied het beste van en geniet met volle teugen van dit unieke avontuur.
    Hoe spannend toch allemaal!
    We wensen je nog veel mooie belevenissen. Stel het verder goed Jolien.
    Laat maar gauw nog eens van je horen.

    Nog vele groetjes,
    Kurt & Martine

  • 06 Juli 2012 - 08:04

    Davy:

    Super verslag! Ik onthoud vooral dat er zoiets letterlijk bestaat als: 'Achter Het Muurtje Schijten' :-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Hallo, Op 30 juni 2012 ga ik naar Ghana,meer bepaald naar Tamale, om daar 5 weken lang vrijwilligerwerk te doen. Hier droom ik al van vanaf de kleuterklas en ik ben dan ook super enthousiast dat ik die kans eindelijk heb kunnen krijgen. Langs deze weg hoop ik dan ook af en toe eens een update te kunnen geven van mijn belevenissen op reis, zodat jullie ook vanuit het koude en regenachtige België kunnen meedromen.. ;-) Vele groetjes Jolien

Actief sinds 13 Juni 2012
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 11849

Voorgaande reizen:

30 Juni 2012 - 05 Augustus 2012

Leven en werken in Ghana 2012

Landen bezocht: